IGNIS Brunensis, světová soutěž ohňostrojů v Brně

NEJBLIŽŠÍ OHŇOSTROJ IGNIS BRUNENSIS 6. července 2022/22:30

06.06.
2015
13:35

Jaroslav Štolba: Ohňostroje tvořím v hlavě

Designér dnešního ohňostroje na brněnské přehradě Jaroslav Štolba z firmy Flash Barrandov SFX slibuje divákům ohnivou vizualizaci emocí, romantiky, humoru, erotiky i esoteriky. Vše vytvořil ve vlastní hlavě, počítačovou grafiku nepoužívá. „Patříme mezi poslední firmy, které jsou na světové úrovni a pracují jen s vlastní představivostí a oční sítnicí. Na počítačovou grafiku ale budu přecházet – klienti rádi vidí, do čeho investují,“ říká čtyřnásobný vítěz festivalu STAROBRNO IGNIS BRUNENSIS.

Brno – Po filmu Hartova válka zjistil, že nemůže celý život pracovat dvacet hodin denně a s filmovou pyrotechnikou skončil. Jaroslav Štolba ze společnosti Flash Barrandov SFX se od té doby věnuje ohňostrojům. Jeden z nich ozáří dnes večer hladinu brněnské přehrady.

Ohňostrůjce Jaroslav Štolba. Foto: Robert VystrčilNelitujete přechodu od filmů k ohňostrojům?
Ohňostroje více vyhovují mé individualitě. Rád pracuju sám a soustředěně, navíc chci určovat směr, kterým se má práce ubírá. U filmů, zvláště těch amerických, dodáváte produkt, co chtějí oni. Na to musí mít člověk náturu. Navíc telefonovat dvěstěkrát denně, to není nic pro mě.

Je vůbec pyrotechnika, byť v rukou profesionálů, bezpečná?
Zkuste se dobře pojistit jako pyrotechnik. Je to v podstatě adrenalinová práce. Pokud někdo chybuje, je to většinou tragické. Pyrotechnika je bezpečná, dokud má ohňostrůjce respekt ke své práci.

Zajišťujete organizační stránku festivalu Ignis Brunenis. Jak velký tým je pro sestavení ohňostroje potřeba?
Tady v Brně je to osmičlenná skupina, kterou dáváme k dispozici každé skupině. Soutěžící si pak přivážejí další maximálně čtyři lidi. Většinou mezi ně patří designér a zástupce společnosti, který řeší komerční záležitosti. Před pár lety se stalo, že čínští ohňostrůjci žádali, aby jich mohlo přijet více. Povolili jsme jim to, ale nakonec přece jen přijeli čtyři. Ovšem zase neuměli anglicky, takže jsme složitě sháněli překladatele. Objevili jsme ho až v Německu. Naštěstí ale existuje jazyk pyrotechnický a my v něm dokážeme vzájemně číst noty.

Existuje na brněnském festivalu zadání, na které musí brát soutěžící ohled?
Je to dvouminutová povinná část. Stejný styl už po nás už zopakovalo mnoho jiných festivalů. Zahraniční účastníci se přitom často setkají s hudbou, kterou nikdy předtím neslyšeli. Je zajímavé sledovat, jaké pocity neznámá hudba v cizincích vyvolává. Pro diváky je to navíc další důvod, proč festival navštívit.

Letos je tou povinnou hudbou úryvek ze Symfonie č. 6 Furiant Antonína Dvořáka. Jak se vám jako designérovi ohňostroje pracuje s vážnou hudbou?
Mně vážná hudba vyhovuje lépe. Moji oblíbenci jsou italští dirigenti. Jejich hudba vyjadřuje emoce a má velký dramaturgický podtext. U vážné hudby je navíc možné vybrat si aranž. Soutěžící tak splní zadání a nejlépe hudbu přizpůsobí efektům, které použijí. Nová hudba je často zatížena autorskými právy a nelze vybírat z takové škály aranží.

Máte dospívající dceru. Ovlivňuje nějak vaši práci?
Například letos Eliška ovlivnila závěrečnou skladbu celé show. Ptal jsem se jí, jakou hudbu poslouchá a ona mi začala vyjmenovávat skupiny. Příliš se mě ale nedotkly. Nakonec mi nabídla písničku od skupiny OneRepublic, ani ta mě ale nezaujala. V repertoáru kapely jsem však nakonec našel vhodnou skladbu, Love Runs Out, kterou jsem sestříhal. Všem se líbí, tak snad se bude dnes večer líbit i divákům.

Přestože návštěvníci festivalu večer uvidí váš ohňostroj nazvaný Rovnou do srdce, při Ignis Brunensis už jste především organizátorem. Co to pro vás přesně znamená?
Organizace festivalu neznamená jen dát účinkujícím najíst, ale postarat se o ně kompletně k jejich spokojenosti. Což se nám daří. Některé roky jsou náročnější, některé méně náročné. Velký vliv na to mají zákony, které jsou čím dál tím tvrdší. Z hlediska bezpečnosti i ekologie. Proto také zahajujeme soutěžní část ohňostrojů na přehradě - abychom všechno ještě vyzkoušeli a připravili. Jsme vlastně mimo oficiální soutěž, ale diváci si mohou vybrat a ocenit kterýkoliv z ohňostrojů, od prelude po epilog.

Festival se letos koná už po osmnácté, mohl byste charakterizovat jeho vývoj?
Je to podobné, jako když se vyvíjí dítě. Zpočátku bylo nutné přesvědčit brněnský magistrát. První zástupkyní Brna, která do toho s hlavním producentem panem Jiřím Morávkem šla, byla primátorka Dagmar Lastovecká. Tehdy na Kraví horu přišlo asi 45 tisíc lidí. Proto jsme hledali nové místo s větší kapacitou. A na to se výborně hodila brněnská přehrada. Hodnota festivalu dnes spočívá především v jeho tradici, která dodává akci na vážnosti a věhlasu.

Klára Čeperová
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně,
více informací na www.munimedia.cz