IGNIS Brunensis, světová soutěž ohňostrojů v Brně

NEJBLIŽŠÍ OHŇOSTROJ IGNIS BRUNENSIS 29. června 2022/22:30

03.06.
2011
14:00

Mozartovy děti objevovaly své hudební cítění

3. 5. 201, 14.45
Mozartovy dětiHudební workshop pro děti – hudební hry pro všechny. To je motto projektu Mozartovy děti, který pořádá Filharmonie Brno  ve spolupráci s několika brněnskými uměleckými školami při festivalu BRNO – MĚSTO UPROSTŘED EVROPY ...festival zábavy pod hrady Špilberk a Veveří. Letos se koná již druhý ročník akce. Workshopy se pro velký zájem konaly po tři dny a vystřídaly se na nich dohromady tři stovky dětí, pro které připravili program zkušení pedagogové. Školáci strávili příjemné hudební dopoledne v Besedním domě, sídle brněnské filharmonie. Pod vedením profesionálů tak mohli najít vlastní hudební schopnosti a cítění, objevit své vlastní hudební já.

3. 5. 201, 14.45
Brno-střed
– Cílem projektu Mozartovy děti pořádaného brněnskou filharmonií je nalákat do fantastického světa hudby děti všech věkových kategorií. Dává prostor talentovaným žákům základních uměleckých škol z jižní Moravy a partnerských měst Brna vystoupit na pódiích v centru jihomoravské metropole před zraky tisíců posluchačů. Nezapomíná však ani na ty nejmenší, pro které pořádá zábavné hudební workshopy.

Mozartovy děti objevovaly v v Besedním domě svůj talent. Foto: Barbora Pavlíčková„Proč jste dnes přišli?“ ptá se skupinky dětí v brněnském Besedním domě jeden z lektorů. „Abysme se nemuseli učit matiku!,“ vykřikne upřímně sedmiletý žáček. Jeho kamarádka mu přikyvuje. „Matika mě nebaví,“ říká.

Pedagogy však tato odpověď nevyvede z míry. A do třetice všeho dobrého: „Přišli jsme na koncert,“ říká nesměle jedna z holčiček.

Koncert děti opravdu čeká, a ne ledajaký. Secvičí si ho totiž samy. Lektoři je hned rozdělují do tří skupinek: první v přesně daném rytmu skanduje Wolfgang, druhá Amadeus a poslední skupinka Mozart. Děti neskrývají nadšení: „To je jako v Talentmánii!“ je nadšený z výkonu své třídy sedmiletý Davídek.

Zatímco pod střechou Besedního domu děti secvičují svoji rytmickou show, v přízemí další skupinka tvoří pomocí klaksonů, trianglů a podomácku vyrobených nástrojů zvuky města. Každý hudební nástroj představuje jiný dopravní prostředek. Zatímco o auto či kolo velký zájem není, o motorku či tramvaj se strhává boj. Koncert je pak skutečně živelný. Děti výskají radostí a učitelky je jen stěží utišují.

„Dva černí berani po nebi se prohání. Jak o sebe rohem strčí, hned z nich na zem voda crčí. Co je to?“ ptá se lektorka. „Čerti!“ volá Lukášek. „To jsou ale přece mraky,“ opravuje ho spolužačka.

Na hádku však není čas. Děti dostávají do rukou další nástroj – řehtačku. Rázem je v místnosti takový hluk, že není slyšet vlastního slova. Učitelky děti lákají na další aktivitu. „Chcete si vyzkoušet hraní v orchestru?“ volají. Mezi školáky zavládne nadšení. Na další půlhodinku mají o zábavu vystaráno.

Na dnešní dopoledne strávené v Besedním domě nejspíš děti hned tak nezapomenou. A možná, že někteří v sobě objevili i dosud skryté hudební vlohy.

Barbora Pavlíčková
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně