IGNIS Brunensis, světová soutěž ohňostrojů v Brně

NEJBLIŽŠÍ OHŇOSTROJ IGNIS BRUNENSIS 2. července 2022/22:30

29.05.
2013
10:30

Otázka pro …

Otázka pro uměleckého ředitele HaDivadla Mariána Amslera: Do jaké míry mohou ohňostroje využívat divadelní postupy a naopak – může se divadlo v něčem inspirovat od ohňostrojů?

Marián Amsler. Foto: archivOtázka pro uměleckého ředitele HaDivadla Mariána Amslera: Do jaké míry mohou ohňostroje využívat divadelní postupy a naopak – může se divadlo v něčem inspirovat od ohňostrojů?

Dobré divadelní představení musí mít stejně jako dobrý ohňostroj dokonalou dramaturgii. Znamená to zvolit nápadité téma, a to pak skvostně provést. Prolog by měl sloužit jako načrtnutí následujícího děje. Měl by být tajemný, bublavý a vzbuzující očekávání. Samotný hlavní příběh je jako výbuch potlačovaných a tajených emocí. Hlavní zápletka má být exploze toho nejlepšího, co se dá v příběhu najít. V závěru je to potom postupné doznívání, vyprchávání nastřádaných emocionálních jisker a myšlenkových záměrů. Není to sice přesně podle Aristotelova klasického schématu dramatu, ale ve zkratce to snad postačí. Každopádně dobré divadelní představení i dobrý ohňostroj musí mít téma a vývoj a musí někam směřovat. Specifické tempo určuje režisér, který ale nesmí zapomínat na diváka. Právě ten totiž umělecké dílo přijímá.

(jšt)