IGNIS Brunensis, světová soutěž ohňostrojů v Brně

NEJBLIŽŠÍ OHŇOSTROJ IGNIS BRUNENSIS 2. července 2022/22:30

19.06.
2015
14:50

Parní tramvaj Caroline se rozjede jihomoravskou metropolí. Po pěti letech

Nostalgické odfukování více než stoleté parní tramvaje Caroline oživí brněnské ulice. Výjimečná příležitost projet se historickým dopravním prostředkem čeká na návštěvníky festivalu Brno - město uprostřed Evropy už tento víkend.

Parní tramvaj Caroline. Foto: Robert VystrčilBrno – Skvost devatenáctého století, parní tramvaj Caroline, se po pěti letech vrací do brněnských ulic. Nostalgickou jízdu centrem si Brňané mohou vychutnat o víkendu.

Za okružní jízdenku cestující zaplatí dvě stě korun, obdobně jako v případě koňky, která byla součástí Dopravní nostalgie loňského festivalu Brno – město uprostřed Evropy. Jízdenky se budou prodávat před odjezdem na náměstí Svobody. Caroline bude jezdit v sobotu od půl dvanácté a v neděli od jedné hodiny odpoledne. Provoz končí o půl šesté.

„Při volbě trati jsme zohledňovali především její sklon a také vliv na ostatní provoz. Okružní trasa vede přes centrum, aby si na dopravní prostředky minulosti mohli zavzpomínat nejen cestující, ale i kolemjdoucí," uvedl Jan Seitl z brněnského dopravního podniku.

Z náměstí Svobody Caroline zamíří Rašínovou ulicí na Moravské náměstí. Dále bude pokračovat Rooseveltovou, Benešovou, Nádražní a Masarykovou ulicí zpět na náměstí Svobody.

Maximální rychlost Caroline je patnáct kilometrů za hodinu a okružní jízda potrvá patnáct až dvacet minut. Do vlečného vozu se vejde až pětadvacet cestujících. Z náměstí Svobody bude Caroline vyjíždět v pětačtyřicetiminutových intervalech.

Veškerý provozní servis zajišťuje brněnský dopravní podnik, který vyškolil také obsluhu parní tramvaje. Strojvůdce složil zkoušky z obsluhy parních strojů a má i nezbytné oprávnění k řízení vozidel na tramvajové dráze. Dopravní podnik spolupracuje i s hasiči, kteří poskytnou pojízdnou cisternu, odkud bude Caroline čerpat vodu.

Parní tramvaj Caroline vyrobili roku 1889 v Linci. Brněnské cestující vozila až do konce devatenáctého století. Parní dráha vedla z Pisárek po trase dnešní linky číslo 1 do Králova Pole s odbočkou z Václavské ulice k Ústřednímu hřbitovu. Od roku 1900 sloužila Caroline už jen k nákladnímu provozu.

Barbora Halbová
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně,
více informací na www.munimedia.cz