IGNIS Brunensis, světová soutěž ohňostrojů v Brně

NEJBLIŽŠÍ OHŇOSTROJ IGNIS BRUNENSIS 29. května 2020/22:30

14.06.
2014
11:30

Předvedeme emoce i tradici, říká rakouský ohňostrůjce

Ohňostrůjce Christoph Kastelitz se svým týmem komponuje show pro jednu z největších rakouských ohňostrůjných společností Feuerwerke Jost. „Jsme velmi potěšeni, že tu můžeme být. Soutěž Ignis Brunensis vnímáme jako velmi prestižní," řekl Kastelitz.

Brno - Valčík zachycující dokonalou atmosféru břehu modrého Dunaje v elegantní Vídni. Mohutné, ohlušující a rytmické finále se stříbrným deštěm a dech beroucími salvami. Rakouská ohňostrůjná společnost Feuerwerke Jost, která patří k oblíbeným producentům uměleckých pyrotechnických show nejen v Rakousku, takovou show slibuje na dnešní večer v Brně. Představení společnosti Jost na mnoha evropských i světových festivalech komponoval i ohňostrůjce Christoph Kastelitz. Brňané a další návštěvníci však mohou jeho dílo poprvé vidět až u příležitosti letošní 17. mezinárodní přehlídky Starobrno Ignis Brunensis.

Ohňostrůjci společnosti Feuerwerke Jost (zleva doprava) – Markus Sumpich, Claudia Piel a Christoph Kastelitz. Foto: Karolína KřenkováCo pro vás znamená účast na Ignis Brunensis?
Jsme velmi potěšeni, že tu můžeme být. Přijeli jsme celkem tři. Brno se nám líbí, je to krásné město. Soutěž vnímáme jako prestižní a pro diváky jsme si připravili pěknou show s hudbou, která osloví nejen mladou generaci.

Naší vášní jsou vaše emoce. Takový je název vašeho ohňostroje. Znamená to, že proměníte brněnskou přehradu v místo plné emocí?
Budou emoce i tradice. Zazní například pomalá píseň od Celine Dion nebo píseň Great Balls of Fire od Jerryho Lee Lewise. Součástí show bude i tradiční rakouská hudba od Johanna Strausse, která na přehradu přivede atmosféru Vídně. Závěr bude naopak rychlejší.

Jmenoval jste pestrý seznam písní. Považujete hudební doprovod za důležitý?
Hudba je důležitá, protože podtrhuje celkový efekt ohňostrůjné show. Výběr efektů a hudby spolu musí ladit. Není to hudba ani show sama o sobě, ale je to celek.

Jak se takový ohňostroj připravuje, to si nejprve někam kreslíte?
Dá se to tak říci. Nejprve děláme plán show na počítači, vybíráme hudbu a pak se zabýváme efekty. Hudba a efekty k sobě patří, musí jít ve stejném rytmu. Co se týká časové náročnosti, plán nám trvá asi tři dny. Příprava v pěti lidech zabere zhruba čtyři dny. Celková příprava se tak pohybuje kolem jednoho týdne.

A jak se cítíte, když je týdenní příprava za pár minut pryč?
Naším cílem je potěšit publikum. V momentě, kdy končí ohňostrůjná show a lidé tleskají, jsme spokojení i my. Takže se nedá říci, že by týdenní práce zmizela za pár minut. Když vidíme, že show měla úspěch, prožíváme pocit, který se nedá lehce popsat.

Děláte ohňostroje často. Kde hledáte inspiraci?
Různě. Kolem nás. Vidíme třeba jinou show a říkáme si, že to bylo povedené. A že to třeba můžeme také zkusit. Snažíme se hledat pořád něco nového, zkoušet nové přístupy.

Jsou rakouské ohňostroje v něčem jiné?
Každý ohňostroj je jiný. Pro nás jsou typická například výrazná zakončení. Také se snažíme se zachytit rozdílné složky. Viděli jsme ohňostrůjnou show, kterou předvedlo Chorvatsko na motivy Mamma Mia. Bylo to něco úplně jiného, než děláme my.

A líbil se vám jejich ohňostroj?
Chorvaté předvedli moc povedenou show. Hudba se hodila k celému ohňostroji, navíc lidé ten film i hudbu z něj dobře znají. Celá show byla dobře promyšlená a zkomponovaná. Líbila se nám.

Karolína Křenková
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně,
více informací na www.munimedia.cz