IGNIS Brunensis, světová soutěž ohňostrojů v Brně

NEJBLIŽŠÍ OHŇOSTROJ IGNIS BRUNENSIS 29. května 2020/22:30

18.06.
2014
13:20

Řecký ohňostrůjce: Sociální krize je radostná show

Sto let. Tak dlouho už funguje ohňostrojná společnost Nanos Fireworks, která patří k nejstarším v Řecku. Podílela se například i na ceremoniálech olympijských her pořádaných Aténách v roce 2004. Na dnešní večer slibují řečtí ohňostrůjci divákům v Brně neobvyklou podívanou - od hudby až po efekty, které navrhli speciálně pro soutěž Starobrno Ignis Brunensis.

Brno - Pavlos Nanos pokračuje v rodinné tradici, která čítá čtyři generace ohňostrůjců. Rodiče ho vychovávali mezi střelným prachem a ohněm, takže ho taková práce fascinovala už od dětství. Jeho profese se však netýká jen navrhování show, ale také cestování po celém světě. Letos se po festivalu Ignis Brunensis s týmem chystá ještě například do Japonska, na belgický Tomorrowland či do Spojených států.

Pavlos Nanos. Foto: Eliška Mezuláníková

V prostředí ohňostrojů jste vyrůstal. Není to pro dítě nebezpečné?
Samozřejmě, že je. V osmdesátých a devadesátých letech minulého století to bylo mnohem horší, neexistovala žádná bezpečnostní opatření a nebylo tak kvalitní vybavení, jaké máme dnes.

Co si na této práci užíváte nejvíce?
Užívám si celý proces tvorby a navrhování. Podle mě je to umělecké vyjádření. Pracujete na tom dlouhou dobu a až všechno navrhnete, máte před sebou technickou práci, kterou děláte vlastníma rukama. A nakonec vidíte výsledek. Samozřejmě si užívám i aplaus diváků. Když vám tleskají tisíce lidí, je to nádherné.

A nejste potom zklamaný, když je ta dlouhotrvající práce pryč za dvacet minut?
Ne, celé to beru jako dostatečnou odměnu.

Jak dlouho vám trvalo připravit ohňostroj pro soutěž Ignis Brunensis?
Dlouho mi trvalo najít koncept a vytvořit hudbu, obětoval jsem tomu zhruba dva měsíce. Skládá se to samozřejmě z různých kroků. Napřed jsem musel přijít na to, jak chci vyjádřit své pocity. Potom jsem si musel rozmyslet, jak správně zobrazit téma show, aby mu lidé porozuměli - vybrat správnou hudbu, zvukové efekty. A nakonec přichází samotné umísťování pyrotechniky a objednávání speciálních produktů, které jsme chtěli při představení využít.

Kolik lidí máte v týmu?
Tady jsme tři, ale celkově je nás deset. Máme tým skvělých techniků.

Zvládáte v Brně připravit show jen se třemi lidmi?
Ano, hodně práce jsme udělali už před tím, než jsme převezli hotový produkt do České republiky. Připravovali jsme vše týden, abychom materiál správně upravili a zajistili. Celková příprava vyžaduje hodně času a lidí.

Je těžší vyjádřit ohňostrojem rychlou nebo pomalou hudbu?
Hodně záleží na konkrétní skladbě. Mohlo by se zdát, že rychlejší vyjádření je těžší, ale ke konkrétní hudbě vždy musíte volit správný efekt. Takže nakonec nezáleží na tom, zda je skladba pomalá nebo rychlá.

Máte raději klasiku nebo moderní skladby?
To se nedá říct. Snažím se dělat neobvyklé show, takže nevyužívám to, co je pro ohňostroje běžné. Vždy se pokouším vymyslet něco nového, což bude vidět i na ohňostroji pro Ignis Brunensis.

Proč se ohňostroj jmenuje Sociální krize?
Je to koncept show, skládá se ze dvou částí. V první je povinná hudba pro všechny, která bude zobrazovat tanec páru. Reprezentovaná je barvami české vlajky. Až druhá část odpovídá názvu Sociální krize. Je to úžasná možnost, jak vyjádřit zklamání ze sociální situace - mám na mysli zločiny, války, chudobu a všechny další věci, které člověk způsobuje sám sobě. Ale vyjadřujeme to skrze něco, co je opravdu krásné a optimistické, čímž ohňostroj opravdu je.

Takže nechcete, aby z toho lidé byli smutní?
Určitě ne, je to radostné představení. Není to smutný příběh. Chceme je jen trochu probudit, ale hezkou formou.

Přijeli jste do Brna vyhrát?
Když jedete na soutěž, je samozřejmé, že chcete vyhrát. Ale důležité je i samotné soutěžení a možnost se ukázat.

Eliška Mezuláníková
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně,
více informací na www.munimedia.cz