08.06.
2016
13:10
Slovenský ohňostrůjce: Před ohňostroji jsem vyráběl námořní pyrotechniku

Prokletá zem se nazývá dnešní druhý ohňostroj festivalu Ignis Brunensis. Připravili si ho slovenští ohňostrůjci z týmu Privatex Pyro. „Pro diváky na Brněnské přehradě máme připravené překvapení, které vzdává hold mým studentským letům v Brně," řekl ohňostrůjce Ľubomír Masár.
Brno - Ľubomír Masár z týmu Privatex Pyro předvede dnes se svými kolegy návštěvníkům Brněnské přehrady ohnivou show. S nadsázkou by se snad dalo říct, že nyní v Brně předvede něco, co se ve stejném městě kdysi naučil. Masár totiž před lety vystudoval na tehdejší vojenské akademii raketovou techniku.
Co jste dělal po studiích?
Nastoupil jsem do firmy, která vyráběla munici, rakety a raketové systémy. Pracoval jsem tam jako konstruktér i šéfkonstruktér. Po revoluci jsem dostal nabídku italské firmy, kde jsem pak vyráběl pyrotechniku pro námořní signalizaci - různé padákové rakety, pochodně a tak dále. A když jsem se v devadesátém prvním vrátil na Slovensko, založil jsem Privatex Pyro. Začali jsme vyrábět menší petardy a raketky, až jsme se vyprofilovali. Jsme například přední světová firma, které vyrábí elektrické palníky pro pyrotechniku.
Tvorba ohňostrojů je poměrně složitá, je k ní zapotřebí více lidí. Je to tak, že jeden je vždy mistr ohňostrůjce a ostatní jeho pomocníci, anebo mezi vámi panuje spíš rovnoprávnost?
Při odpalech existuje hlavní odpalovač, pyrotechnik a pomocní pyrotechnici. A tvorba ohňostrojů se skládá ze dvou fází. Při té konstrukční je zapotřebí umět vyrábět pyrotechniku a pak je potřeba umět vytvořit choreografii. Tu si v podstatě celou řeším sám.
Jak - večer si sednete a na papír uložíte veškeré představy?
Jelikož se přes den potřebuju věnovat chodu firmy, ano, večer si sednu a začnu vymýšlet. Je potřeba mít nějakou představu. Potom si přes počítačové programy, kde sleduju různé hodnoty, volím, kdy a jakou pyrotechniku je třeba vystřelit. Ale je zapotřebí jednotlivé výrobky znát a mít v hlavě jejich parametry. Například jakou mají výšku výstřelu, dobu hoření či barevné efekty. Je také zapotřebí jednotlivé výstřely spojit s hudbou, jednu skladbu poslouchám i několik hodin stále dokola. Proto na tom raději dělám sám, někomu by to nemuselo vyhovovat.
Hrát si s ohněm může být nebezpečné. Stalo se vám někdy, že se vám ohňostroj vymkl z rukou?
Konkrétně nám se díky bohu zatím nic nestalo. Každý pyrotechnik musí mít samozřejmě před ohňostrojem respekt, ale ne strach. Každý, kdo s pyrotechnikou pracuje, by měl vědět, co vše konkrétní výrobek dokáže, jak s ním zacházet. Všechno ale odpalujeme z bezpečné vzdálenosti, takže v případě problémů by to odnesl maximálně materiál, ne člověk.
Když se někdo snaží být nejlepší v tom, co dělá, potřebuje mít nějaký cíl nebo spíš sen. Máte taky nějaký sen, který vás s každým ohňostrojem žene vpřed?
Za naši pětadvacetiletou éru, příští rok slavíme výročí, jsme už byli na mnohých festivalech v mnoha zemích. Takže už asi moc snů nemáme, možná tak olympijské hry nebo nějaký ohromný ohňostroj v Dubaji. My jsme v podstatě se svou prací spokojeni.
Letos jste připravili ohňostroj na téma Prokletá zem. Je za tím nějaký temněji laděný příběh?
Prokletá zem odkazuje spíše k názvu alba, ze které máme skladbu, než k nějaké temné atmosféře. Protože kromě povinné skladby a krátké části od slovenského skladatele jsme využili jednu plynulou skladbu, která pojednává o vztahu dvou bratrů, kteří dobývali zakletou zem. Ve skladbě se střídá několik ostrých tónů s pomalejšími, aby pak následovala pompézní část. Myslím, že diváci se mají na co těšit.
Matěj Říha
Autor je studentem žurnalistiky na FSS MU v Brně,
více informací na www.munimedia.cz