IGNIS Brunensis, světová soutěž ohňostrojů v Brně

NEJBLIŽŠÍ OHŇOSTROJ IGNIS BRUNENSIS 29. května 2020/22:30

01.06.
2013
11:15

Vsadili jsme na emoce, říká ohňostrůjce František Křižák

Dvě tuny zábavní pyrotechniky se za více než třináct set odpalů promění v patnáctiminutovou Mozaiku života. Letošní nováček Tarra pyrotechnik v čele s Františkem Křižákem předvede svůj ohňostroj na Brněnské přehradě už dnes večer.

Brno – František Křižák založil společnost Tarra pyrotechnik v roce 1993. Dnes patří Tarra k největším dodavatelům zábavní i profesionální pyrotechniky v České republice. Ačkoli se účastnil mnohých světových festivalů, na Ignis Brunensis Křižák vždy jezdil jen coby divák. Letos poprvé má Tarra pyrotechnik šanci předvést svůj vlastní ohňostroj. A František Křižák se rozhodl vsadit na emoce.

Ohňostrůjce František Křižák. Foto: Jana ŠtukhejlováNejste ze své premiéry na Ignis Brunensis nervózní?
Nervózní určitě ne. Snažíme se to brát především zodpovědně. Každopádně je to ale velká výzva. Jsme vlastně první česká firma, která dostala možnost se přehlídky zúčastnit.

Jak dlouho jste ohňostroj s názvem Mozaika života chystali?
Začali jsme s tím v podstatě hned, když jsme dostali nabídku. Projekt vznikal zhruba půl roku, přičemž tři měsíce z toho byly plné skutečně tvrdé práce. Trvalo nám to dlouho především proto, že jsme dosud žádný takhle velký ohňostroj nedělali. Rozsah a množství materiálu jsou pro nás úplnou novinkou.

Kde jste čerpal inspiraci a jak jste vybírali hudbu?
Od začátku jsem věděl, že chci udělat hodně emotivní záležitost. V životě jsem už leccos zažil a také jsem v tom chtěl zobrazit těch dvacet let, co mám firmu. Tam je to totiž často také dost vyhrocené. Co se týče hudby, ta je podle mě polovinou úspěchu. I v ní jsem chtěl velké emoce. Lásku, nenávist, vášeň a hlavně víru v budoucnost.

Vaše tvorba je ovlivněna čínskou a evropskou školou. V čem se ty školy liší a co si z každé berete?
Jednoznačně se liší výběrem efektů. Evropská škola třeba ráda používá římské svíce a také klade větší důraz na přesnost. Čína se zase zaměřuje na kvantitu. My hledali kompromis mezi oběma přístupy a v případě Ignis Brunensis jsme ještě museli vzít v potaz počasí. Rozhodli jsme se proto spíš pro evropský přístup a hlavně jsme nepodcenili technickou stránku. Kvůli možnému dešti a vlhkosti jsme vybírali materiál s minimální kouřivostí. Chceme potenciální nepřízni počasí předejít.

Kolik lidí se na přípravě Mozaiky života podílelo?
Ve firmě je nás deset a tady pracovalo celkem osmnáct lidí. Pomáhali nám ohňostrůjci z Flash Barrandov SFX, se kterými to připravujeme napůl. Pozvali nás sem, protože znají naši práci a zaručili se za nás.

Svým zákazníkům nabízíte možnost uskutečnit ohňostroj podle vlastního návrhu. Jak to funguje?
Díky technice jsme schopni zákazníkům předvést, jak vypadá poskládání jednotlivých produktů za sebou. Klidně si tak můžou vyrobit třeba podobnou show jako je Mozaika života a nekupují zajíce v pytli. Lidé o to mají velký zájem a také se na nás obracejí s žádostmi o ohňostroje na svatby, různé párty a samozřejmě oslavy nového roku.

Setkali jste se někdy s nějakým skutečně kuriózním požadavkem?
Nejkurióznější požadavek přišel právě s Mozaikou života. Jeden mladík nám napsal, že by přímo při ohňostroji rád požádal svou přítelkyni o ruku. Poslali jsme mu tedy v předstihu seznam skladeb. Nevíme, kterou si vybral – ale dnes při Mozaice života někdo někomu vyzná lásku. Oklikou se tak vracíme k našemu tématu, tedy velkým citům.

Sledujete při ohňostroji reakce diváků?
Já určitě ne, protože dohlížím na to, aby při odpalování všechno správně fungovalo. Ale zase jde o emoce a tak diváky často slyším. Zvuková odezva, tedy tleskání nebo hvízdání, je vlastně jediný kontakt, který s nimi mám. Doufám ale, že diváci budou spokojeni a třeba ještě po letech si na náš ohňostroj vzpomenou. To by pro nás byla ta největší satisfakce.

Jana Štukhejlová
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně,
více informací na www.munimedia.cz