IGNIS Brunensis, světová soutěž ohňostrojů v Brně

NEJBLIŽŠÍ OHŇOSTROJ IGNIS BRUNENSIS 2. července 2022/22:30

13.06.
2013
11:10

Výstava 70 + 70 oslavuje významné brněnské fotografy

Jef Kratochvil a Rostilav Košťál, dva významní brněnští fotografové slaví letos dohromady sto čtyřicet let. Při té příležitosti se do konce června koná v Křížové chodbě Nové radnice drobná výstava jejich děl se symbolickým názvem 70 + 70.

Brno – Výstavu fotografií 70 + 70 Jefa Kratochvila a Rostislava Košťála mohou návštěvníci zhlédnout do konce června v Křížové chodbě Nové radnice. Koná se tam, spolu s instalací Slovenští umělci v Křížové chodbě, u příležitosti kulatého výročí obou umělců. Kromě toho oba fotografové zasedají i v ohňostrůjné porotě festivalu STAROBRNO – IGNIS BRUNENSIS.

Výstava 70 + 70 na Nové radnici v Brně. Foto: Adéla BeranováJef Kratochvil se v polovině devadesátých let minulého století stal šéfredaktorem divadelního časopisu Dokořán a zároveň dvorním fotografem Městského divadla v Brně. Perličkou je, že v roce 1989 se s přáteli podílel na vzniku prvního erotického časopisu v Československu.

Rostislav Košťál byl v sedmdesátých letech žákem legendárního fotografa Karla Otty Hrubého a se svými fotografickými kolegy založil známou skupinu Epos. Později se spřátelil se začínajícími brněnskými herci, s nimiž spolupracoval na aranžovaných fotografických obrazech. Jeho fotky zdobí také mnoho knih.

Jakého svého uměleckého úspěchu si ceníte nejvíc?
Kratochvil: Čím jsem starší, tím víc si uvědomuji, že úspěch je věc relativní. Nejvíc si cením a za největší úspěch považuji skutečnost, že fotografuju už od čtrnácti let a stále mne to vzrušuje a neskonale těší.
Košťál: Zatím se necítím tak starý, že bych měl bilancovat. Nelze ani jednoznačně říct, kterého úspěchu si vážím nejvíc. Významné pro mě byly projekty konané za železnou oponou v sedmdesátých letech, na kterých jsem participoval. Vážím si i některých publikací ve významných světových ročenkách a také zastoupení ve významných světových galerijních sbírkách. A zřejmě nejvýznamnější z poslední doby bude výstava Retroperspektiva v muzeu moderního umění Museo fondazione Luciana Matalon v Miláně.

Co plánujete do budoucna?
Kratochvil: Pevně se držet svého přístroje.
Košťál: Doposud jsem si žádné cíle nevytyčoval a plány nedělal, nebudu s tím začínat. Jsem člověk okamžiku, vše se mi celý život odvíjí spontánně. Programově si budu snad jen držet kondici.

Je vám blízká tvorba vašeho kolegy, se kterým vystavujete na Nové radnici?
Kratochvil: V šedesátých letech existovalo v Brně několik fotografických skupin, sám jsem byl členem skupiny Dialog. Nejprogresivnější a nejúspěšnější ale byla skupina vysokoškoláků Epos, která výrazně ovlivnila směr světové fotografie. Žádný významný fotosalon ve světě se neobešel bez jejich děl. Rostislav Košťál patřil k čelným členům Eposu a já k němu vždy vzhlížel. Nikdy mne nenapadlo, že jednou budu s Rostislavem dokonce vystavovat. Výstavu 70 + 70 má na svědomí Jirka Morávek ze Snipu a ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša. Jejím vyvrcholením bude prosincová expozice v Galerii Milana Zezuly v městském divadle, která má zatím pracovní název Lucy In TheSkyWithDiamonds.
Košťál: S Jefem jsme kamarádi od společných fotografických začátků. Spolu jsme fotili pro Husu na provázku a potkávali se jako autoři na výstavách v sedmdesátých letech. On se jako fotograf profesionalizoval, já jsem zůstal u své civilní profese a fotografoval jsem jen na zakázku vlastního vědomí. A spolu s Jefem zasedáme v ohňostrojné porotě od samého vzniku festivalu Ignis Brunesis. A nyní v červnu slavíme sedmdesátku a proto také vystavujeme v Křížové chodbě Nové radnice.

Adéla Beranová
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně,
více informací na www.munimedia.cz