Ohňostroje spojují umění a techniku – jedno bez druhého nefunguje, je přesvědčen španělský ohňostrůjce

16/6/2017
Brno - Ohňostroj ze Španělska uzavře v sobotu soutěžní část festivalu Starobrno Ignis Brunensis. Podle ředitele soutěžní společnosti Ricarda Caballera Cardo představení spojuje kouzelné umění s precizní technikou.

Co máte na své práci nejraději?
Je to dynamická práce, není monotónní. Po dobré show navíc vždy cítím velké uspokojení. Musím ale uznat, že s touto prací je spojená i pořádná dávka nervozity.

Je vaše práce více umění nebo technika?
Je uměním i technikou. Bez jednoho to druhé jednoduše nefunguje.

Proč jste se vůbec stal ohňostrůjcem?
Není to věc, o které se rozhodnete. Jde spíše o něco, co ve vás dřímá. Nepřemýšlíte o tom, že se stanete ohňostrůjcem, prostě cítíte potřebu to udělat.

Je něco, co vás při tvorbě ohňostroje nejvíce inspiruje?
Pokud se bavíme o pyromuzikálech, je pochopitelně hlavním zdrojem inspirace hudba. Potom je důležitá i zkušenost. A my jako výrobci máme také hodně možností ohledně produktů, které můžeme při show použít. Umožňuje nám to kombinovat spoustu efektů.

Co je při přípravě ohňostroje nejdůležitější a proč?
Na prvním místě je rozhodně bezpečnost - produktů i místa konání. Důvod je zřejmý. Důležitá pro nás však je i kvalita produktu a design celé show.

Existuje nějaký návod pro diváky, jak správně ohňostroj „přečíst", jak se na něj dívat?
Podle mě žádný neexistuje. Show musíte cítit spíše než „číst".

Jak vznikal ohňostroj pro diváky brněnské přehlídky?
Připravili jsme doopravdy živou, dynamickou show. Vyznačuje se nejen skvělou synchronizací s hudbou, ale i vysokou kvalitou pyrotechniky, kterou jsme použili. Vyrobili jsme ji v naší společnosti.

Liší se v něčem brněnská přehlídka od jiných akcí?
Brno má zvláštnost ve formě soulodí, z kterého se ohňostroje odpalují a také přehrady. Vyžaduje to úplně jiný úhel pohledu, zejména když přemýšlíte nad designem a pojetím celé show.

Na jakou pasáž vašeho ohňostroje se mohou diváci nejvíce těšit?
Rádi bychom udrželi pozornost publika při celé show. Možná bych ale vyzdvihl povinnou část.

Jak si vybíráte festivaly, kterých se zúčastňujete?
V současné době se už neúčastníme nijak velkého množství festivalů. Co se Ignis Brunensis týče, dobrý vztah s Flash Barrandow hrál v otázce naší účasti důležitou roli. Navíc, když jsme poprvé byli v Brně, město se nám moc líbilo. Stejně jako lidé v něm. To byl další důvod, proč jsme se rozhodli se sem vrátit.

Pamatujete si nějaké kuriózní či neobvyklé zadání show, které jste připravovali?
Jednou jsme museli zrušit show v Japonsku kvůli tajfunu, a to ve chvíli, kdy jsme už měli všechno vybavení a materiály připravené. Další den byla všude velká spousta ryb.

Kde se chystáte vystupovat po skončení Ignis Brunensis?
Vystupujeme na mnoha místech po celém světě. V létě se těšíme zejména na velké množství show ve Španělsku, kde bude ohňostrojná sezóna.


Medailon ohňostrůjce:
Jméno a příjmení: Ricardo Caballer Cardo.
Funkce v týmu: Ředitel.
Profesní zkušenosti: Více než 20 let výroby ohňostrojů.
Tři slova, která mě charakterizují: Vášeň, kreativita a ambicióznost.
Co je můj profesní sen: Překonat sám sebe.

Medailon ohňostrůjného týmu:
Název týmu: Pirotecnia Ricardo Caballer (Ricasa).
Délka zkušeností: Společnost tvoří ohňostroje už od svého vzniku. Ohňostrojnou společnost založil v roce 1881 Vicente Caballer Calatayud, tuto tradici dál rozvíjí Ricardo Caballer Zamorano.
Počet představení za rok: Desítky.
Největší úspěch: Golden Jupiter v Montrealu v roce 2016 a velké množství dalších show - v Pan American Games, Pyrofest v USA a další.
Tři vybraná představení za posledních 12 měsíců:
International des Feux Loto, Quebec 2016.
Ricasa Crida UNESCO Piromusical.
16th International Symposium on Fireworks, Omagari (Japan).
Tři slova, která charakterizují práci týmu: Profesionalita, hrdost, zkušenost.

Dominika Bayerová
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně,
více informací na www.munimedia.cz

Fotogalerie:
Robert Vystrčil
cz en