Ohňostrůjce: Snažíme se zajistit příjemnou atmosféru

21/5/2010

22. 5. 2010, 12.25
Brno
– Jaroslav Štolba, jednatel a spolumajitel společnosti Flash Barrandov, spolu se svým týmem čtyřikrát zvítězil na soutěži STAROBRNO-IGNIS BRUNENSIS. Od roku 2009 se samotné soutěže neúčastní. „Je těžké, jestliže jste v pozici ředitele festivalu na jedné straně a na druhou stranu jste soutěžícím. Daleko čistší je, pokud sedíte na jedné židli,“ vysvětluje důvod, proč zůstal pouze na postu ředitele celého festivalu.

Jaroslav Štolba. Foto: Terry GlassKolik vám bylo let, když jste sestavil ohňostroj, se kterým jste byl spokojený a při kterém jste se rozhodl, že se této profesi budete věnovat?
Moji první diváci a první vesnice, která se chodila dívat na mé ohňostroje, byla ve Skuhrově nad Bělou v podhůří Orlických hor, kde jsem od svých patnácti let trávil s kamarády silvestry. Velice brzo jsme se propracovali do situace, kdy na ten ohňostroj skutečně chodilo široké okolí. Tam jsem měl první diváky.

Pamatujete si, kdy jste si poprvé řekl, že se chcete stát velkým ohňostrůjcem? Kdo nebo co vás k tomu přivedlo?
Nikdy jsem si nic takového neříkal. Asi jsem se stal ohňostrůjcem v momentu, kdy jsem vycítil, že s kvalitními ohňostrojnými prostředky se dá na obloze malovat a vzbuzovat emoce a že existuje obrovské spojení mezi hudbou a právě tím výrazem. Asi nejdůležitějším momentem bylo, když jsem v roce 1992 měl možnost uskutečňovat mnoho show ve Francii, kde byli takoví ohňostrůjci, kteří třeba pracovali s Jeanem Michelem Jarrem. Tam jsem dostal chuť, že toto taky dokážeme dělat ve velkém. Francie nás hodně popíchla. Do té doby to byla záležitost spíše profesní.

Musel jste projít nějakým školícím kurzem?
Musíme mít spousty papírů, znalostních kurzů, školení. Co se týče ohňostrojů, musíte mít ohňostrojný průkaz. To znamená, že musíte projít určitým školením, udělat zkoušky, musíte za školení zaplatit. Ohňostroje se dělí na dvě zásadní kategorie. Trojka a čtyřka. Ke čtyřce je nutno dodávat ještě technologické postupy a komunikovat s báňským úřadem. Čtyřka, nejvyšší kategorie, je v Brně a je uznávaná po celém světě. Víceméně platí stejná pravidla po celém světě.

To, co jste získal tady v České republice, tedy platí po celém světě?
Ne všude. Ale stejně jako tady u nás naší přítomností garantujeme zákonnost na české straně, je to velmi obvyklé i v zahraničí. Musíme si najmout jednoho či více místních lidí, aby kryli to, že bychom něco třeba zcela náhodně nedělali podle zákona.

Podle jakých pravidel sestavujete brněnskou ohňostrojovou show?
Musí se respektovat pravidla technická, ale i přání klienta. Aktivitu ohňostrojnou bych rozdělil na ohňostroje akustické bez použití dalších efektů, kdy ohňostroj sám o sobě musí znít a hrát a na ohňostroje, které jsou stylizované. Ty už jsou s hudbou nebo jsou stylizované do nějaké polohy barokní nebo jiné. A pak můžeme hovořit, že jsou součástí multimediální show. Pro mě je hudba zásadním elementem, který píše show. Protože je to obvykle hudba, která si řekne, co je třeba. Hudba se naposlouchává zhruba dva roky před uvedením nějaké velké show. Rok před jejím uvedením je nutno objednat materiál, který odpovídá určitým parametrům. Nová show se s tímto materiálem zpracuje dle designu. To řídí počítač, který musí naprogramovat designér. Když má designér teoreticky připravenou show, tak se prochází po technické stránce – zda to je možné, zdali nehrozí někde nějaká technická vada a tak dále. Flash Barrandov tedy připravuje takové zázemí, aby se tady kdokoliv kdykoliv cítil dobře. Jsme rádi, že jsme v této kategorii. Protože festival vyrostl především tím, že jsme schopni nabídnout umělecký servis a přidat lidský rozměr.

Odkud berete inspiraci?
Jsem milovník hudby a dost ji poslouchám. Mám ji rád v globálu. Spíše ji dělím na hudbu nudnou, scénickou a vhodnou. Takže hudbu sleduji trošičku jiným způsobem a taky poslouchám, jestli je nebo není vhodná pro nějaké vyjádření s ohněm.

Při vytváření ohňostrojů musíte brát v potaz i počasí. Jak vnímáte brněnskou přehradu?
Základ ohňostrojové pohody i nepohody pochází z počasí. Když se zaměříme na brněnskou přehradu, je plná paradoxů. Protože když je nepřízeň počasí, přehrada dokáže být velmi nevlídná. Jsou velké vlny, je poměrně silný vítr, vše je šedé. Ale z úhlu pohledu ohňostrojného může být nebe při vlastním ohňostroji podstatně čistší, než v situaci, kdy je nádherný den, nad pětadvacet stupňů a bezvětří. Protože nastane večer a nad studenou přehradou je teplý vzduch. Což je naprosto ideální stav na vznik mlhy. To znamená takový ten polooblačný den s přeháňkami, kdy vlajky vlají a je jedno jakým směrem, protože podstatné je neustálé čištění vzduchu – to je pravé ohňostrojné počasí. Ale počasí se za celou dobu soutěže vymění tolikrát, že jednomu pomůže a druhému ublíží, ale takový je život.

Nedá se na to nějak připravit?
Na to se nedá připravit. Myslím si, že se pouze dá chybovat. Občas tu účastníci podcenili prostředí. Používají poměrně hodně dekorativních efektů, které jsou kouřivé. V tomto ohledu je jediná šance odpalovat třeba dekorativní efekty ve dvou třech vlnách.

Na co se můžou diváci při dnešní exhibici těšit?
Tato show se jmenuje Tajemství bdění a snění. Je součástí větší show, která se jmenuje Mystery of Glamour Memories. Název je díky hudbě, která to vede. Je to hudba kanadského souboru pohybového divadla Cirque du Soleil, je tam trošičku hudby Dead Can Dance a pro finální pasáže byla vybrána hudba z filmových projektů Harryho Pottera. Tam se naplňuje magie, která přistupuje k lidem srozumitelnější formou. Zatímco na začátku show pravděpodobně tu hudbu nebude znát devětadevadesát procent lidí.

Markéta Gojná
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně

cz en