Australský ohňostrůjce: Není podstatné vyhrát, důležitější je divákův úsměv

2/6/2012

2. 6. 2012, 17.40
Brno, přehrada
– Rodinná ohňostrojná firma Foti má bohatou historii, starou více než 200 let. Kořeny rodinné tradice sahají do Itálie, do roku 1793. „V oboru ohňostrojů začal podnikat dědeček mého dědečka na Sicílii, poté rodina přesídlila do Kalábrie na jihu Itálie. Dnes je to už sedmá generace, která tuto tradici následuje. V padesátých letech minulého století rodina emigrovala do Austrálie a od té doby žije a podniká tam,“ říká hlava rodinné firmy Fortunato Foti.
Ohňostrůjce tvrdí, že velmi důležitou součástí show je hudba. „Místo, hudba a choreografie tvoří dohromady mimořádný prožitek, který lidi sbližuje a oni se tak stávají součástí samotného ohňostroje,“ řekl. Hudební pozadí dnešního australského ohňostroje budou tvořit světoznámé skladby Come Together od Beatles nebo In The Hall of The Mountain King od Edvarda Griega.

Hlava rodinné firmy – Fortunato Foti. Foto: Kateřina PeroutkováKonceptem dnešního ohňostroje jsou sociální sítě a globální propojenost světa. Jak chcete toto téma promítnout do samotného představení?
Hlavní myšlenkou ohňostroje je Come together. Ohňostroj je podle mého názoru médium, které nás provází v každém věku. Je druh zábavy, který má rád každý, ať už jste malé dítě či dospělý. Každý miluje ohňostroje a těší se z jejich ohromující krásy. Místo, hudba a choreografie tvoří dohromady mimořádný prožitek, který lidi sbližuje a oni se tak stávají součástí samotného ohňostroje. Doufám, že si diváci dnešní ohňostroj opravdu užijí.

Řekl jste, že důležitou součástí show je hudba. Když člověk sleduje ohňostroj bez hudby odněkud z ulice, zážitek z představení opravdu není tak intenzivní...
Hudbou se snažíme vytvořit náladu. Pokud na oblohu pouštíme jemné efekty, přizpůsobujeme tomu i hudbu. A naopak, když hraje tvrdší část hudebního doprovodu, i ohňostroj je intenzivnější a efekty okázalejší. Jde především dosažení harmonie mezi hudbou a ohňostrůjnými efekty.

Jak se vůbec taková show řídí, jakými prostředky se slaďuje hudba a efekty, které vidí divák na obloze?
Celá choreografie se řídí pomocí počítače. To, zda vystřelíme nějaký efekt nebo ne, je ovládáno elektronicky. Existuje speciální program, který řídí například to, že v různých časech je ohňostroj různě vysoko na obloze.

Kterými ohňostrojnými prvky se chcete odlišit od soupeřů – máte ambice v Brně zvítězit?
Pro nás není podstatné to, zda vyhrajeme nebo ne. Chceme především odvést dobrou práci. Odměnou je to, že potěšíme lidi a vykouzlíme jim úsměv na tváři.

Jak se liší příprava na ohňostroj pro Ignis Brunensis od přípravy novoroční show v Sydney?
V Brně bude samotná show trvat dvacet minut, ale příprava zabere mnohem více času. Aby dnes vše perfektně dopadlo, je potřeba intenzivní třídenní práce. Ohňostroj se mnou chystají tři lidé z mého týmu a dalších osm až deset pomocníků. Když pracujeme na novoročním ohňostroji pro Sydney, mám kolem sebe tým čtyřiceti pěti lidí. Příprava zabere dvanáct dní přímo na místě a předtím ještě tři měsíce v továrně na efekty. Je to velký rozdíl připravovat ohňostroj tady a v Austrálii. V Sydney je to mnohem větší show, i když je kratší – trvá dvanáct minut.

Když je to větší show, znamená to, že také spotřebujete mnohem více pyrotechnického materiálu?
Tady v Brně spotřebuje celkem tři tisíce kilogramů, v Sydney dvacet tisíc kilogramů. Už na tom vidíte ten rozdíl. Hodně efektů, které dnes večer diváci uvidí, jsme použili i při našem novoročním ohňostroji. Předvedeme ale i některé efekty, které jsme v Sydney nepoužili, jsou speciálně připravené pro tuto show. Snažíme se o to, aby byl každý ohňostroj jiný, a přizpůsobujeme ho také místu, kde ho předvádíme. Chceme, aby každá naše show byla unikátní – alespoň trochu.

Je vůbec možné ještě vymyslet nějaké nové ohňostrůjné prvky či elementy?
Současným trendem je především to, že všichni chtějí, aby ohňostroje byly levnější a levnější. (smích) Je to hrozný trend. Ale neustále se snažíme vymýšlet nové vzory, hvězdice, efekty a nové barvy. Důležité je také výslednou podobu show sladit s místem, na kterém se ohňostroj odehrává.

Jaký je život ohňostrůjce – nepřipomíná někdy život kočovníka?
To je pravda. Cestujeme hodně, za ty roky, co pracuji u ohňostrojů, jsme toho projezdili opravdu moc. Ale v Austráli mám velkou rodinu, které se snažím věnovat. Dodržujeme víkendy či svátky, kdy se všichni sejdeme a uspořádáme velký večírek. (smích) Posledních dvacet let jsem na Silvestra pokaždé pracoval, tak se to snažím rodině vynahradit alespoň po zbytek roku.

A jaká jsou nejzajímavější či nejoblíbenějí místa, na kterých jste s ohňostroji pracovali?
Mým nejoblíbenějším místem zůstává stále Austrálie. Ale musím říct, že v České republice jsem ještě nebyl, je to krásné místo.

Kateřina Peroutková
Autorka je studentkou žurnalistiky na FSS MU v Brně,
více informací na
www.munimedia.cz

cz en