Rakouský ohňostrůjce: Nevadí, když bude pršet, k naší show se to bude hodit

30/5/2009

30. 5. 2009, 13.00
Brno – Snad každého kluka v mládí fascinují ohně a rachejtle. Jenže většinu z nich tato záliba přestane v určitém věku bavit. To se však netýká ředitele společnosti Pyrovision Christiana Czecha. „Ohňostroji jsem byl fascinován už jako malý kluk. V patnácti letech jsem pak byl s rodiči na dovolené v jižní Itálii. Zatímco oni leželi na pláži, já jsem se přidal ke skupině italských ohňostrůjců. Nejdřív si ze mě dělali srandu, protože jsem byl malý, ale pak mi řekli: Jestli chceš být s námi, pracuj. A tak jsem začal dělat všechno, co potřebovali,“ řekl Czech, který se tvorbě ohňostrojů profesionálně věnuje už dvacet let.Rakouský ohňostrůjce Christian Czech. Foto: Jan Blinka

Takže vy jste takový selfmademan?
Ano, myslím, že v téhle profesi je to důležité. Potřebujete hodně zkušeností a tréninku, hlavně při práci s výbušninami. S nimi je nutno pracovat co nejopatrněji. Důležité je si všechno vyzkoušet na vlastní kůži.

Je to nebezpečná profese?
Ano je. Největší nebezpečí hrozí překvapivě v autě, protože jsme stále na cestách a vozíme s sebou obrovské hromady výbušnin. Ale kdyby se něco stalo při samotné show, následky by byly nepředstavitelné.

Stalo se vám při práci nějaká nehoda?
Ne, mně se naštěstí nikdy nic špatného nepřihodilo. Ale byli jsme tomu už blízko. Jednou jsme byli v Hannoveru na mezinárodní soutěži, všechno jsme měli připravené na začátek ohňostroje a přišla bouřka. Létaly blesky, vzduch byl nabitý elektřinou. Museli jsme uzavřít celou oblast a všechny evakuovat. Naštěstí bouřka přešla a nic se nestalo.

Jak vlastně vypadá takový běžný pracovní den ohňostrůjce?
Já jsem vlastník společnosti Pyrovision a je to pro mne stejné, jako bych byl vlastník jakékoli jiné společnosti. Což znamená hlavně administrativní práce. V každé zemi, kde děláme představení, musím vyřídit různá oprávnění od vlády a policie, povolení na převoz výbušnin a jejich použití, a tak dále. A tohle zabere hodně času. Na plný úvazek mám jen jednoho zaměstnance, ostatní najímám na každý ohňostroj, mají totiž své hlavní zaměstnání a tohle dělají jako své hobby. Ročně míváme tak sto představení, takže je to vlastně více než záliba.

Zaměřujete se jen na ohňostroje, nebo spolupracujete také na filmech?
Pár filmů už máme za sebou, ale my nejsme tak velká a na filmové triky orientovaná společnost jako třeba Flash Barrandov, která pracuje na nejdražších mezinárodních snímcích.

A jaké představení jste si připravili pro brněnské diváky? O čem bude?
Už několik let jsem přemýšlel nad tím udělat show o ďáblovi, o jeho souboji s dobrem. Přijde mi to jako hodně emocionální námět – stejně jako ohňostroje samotné. Hlavní téma je tedy souboj mezi dobrými a zlými silami v nás, ale také všude okolo, protože žijeme v duálním systému, všechno je složené z protikladů. Tma, světlo. Chlad, teplo.

Poznají to i diváci?
Doufám, že ano. Výběr hudby jim v tom pomůže.

Na jaké melodie se tedy může publikum těšit?
Nejdříve začínáme Ódou na radost, to je totiž povinná skladba pro všechny soutěžící. Pak bude následovat skupina Black Sabath, což je velmi temná hudba. Na začátku bude vše krásné, ale pak se to obrátí k horšímu. A pak zase k lepšímu, jako na houpačce, jako v opravdovém životě.

Na vašich internetových stránkách píšete, že se vždy inspirujete místem, kde ohňostroj děláte. Jaké podněty vám vnukla brněnská přehrada a její okolí?
Pro diváky jsme připravili hodně efektů vycházejících z vody nebo se do ní ponořujících. A nebude vůbec na škodu, když bude pršet, alespoň se vytvoří temnější nálada, která se bude pro naši show více hodit. Taková mystická, s párou zvedající se od vody.

Jan Blinka
Autor je studentem žurnalistiky na FSS MU v Brně

cz en